Een dubbele oorlam - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Een dubbele oorlam - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Een dubbele oorlam

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

11 April 2011 | Egypte, Caïro

Rode Zee 9-4-2011.

We hebben nu na Muscat 5 zee dagen er op zitten die toch wel een bepaalde spannende lading met zich mee brachten .
Het spannende was de dreiging van de piraten uit Somalië.
Onze kapitein Alte H. Knutsen een echte Viking heeft n.l. 2 jaar geleden ook in dit gebied met de Balmoral een poging tot kaping weten te verijdelen .
De bemanning is al weken van te voren begonnen met het schip te prepareren en te beveiligen , er zijn pallets met rollen prikkeldraad aan boord gebracht .
Die zijn op dek 7 het promenade dek rond het hele schip uit gerold en aan gebracht.
Op het achter dek van dek 6 stonden 2 fake lucht afweergeschut koepels.
Op dek 7 stonden zowel aan stuurboord als aan bakboord dag en nacht uit kijk posten een midscheeps en een op het achterdek en dan natuurlijk op de brug.
Er waren verschillende water kanonnen geplaatst waarvan er 2 aan iedere kant van het schip rond draaide als enorme tuin sproeiers, maar dan natuurlijk verticaal langs de scheepswand .
Tevens stonden er een 20 tal 20 liter verf blikken met schroot erin om die eventueel bij poging tot enteren naar beneden te gooien zodat ze dwars door de bodem van de piraten schepen zouden gaan.
Aan de spiegel van het schip was een lange dunne kabel vast gemaakt die door het water achter het schip aan sleepte. Dit om bij eventuele achtervolging achter het schip om de kabel in de schroef van de piraten boten zou komen.
Ook is er 2 maal een soort sloepen rol gehouden maar dan met de bedoeling dat alle passagiers en bemanningsleden zich naar de gangen van dek 6 en 3 moesten begeven en daar dan vervolgens op de grond gaan zitten , dit om dat het schip dan onverwachte manoeuvres zou kunnen maken, deze operatie noemde hij Safe Haven.
We zijn regelmatig onderweg geëscorteerd door Britsen en Fransen marineschepen , gisteren hielden we even ons hart vast toen er rond 19.00 uur ongeveer 16 speetboten om het schip heen vaarden maar die zijn gelukkig weer weg gegaan .
Nu varen we alweer in de Rode Zee en volgens de kapitein is het gevaar nu geweken.
Daar hebben we vanmiddag een dubbele oorlam op gedronken.
Dat was wel fijn want het is hier bloedheet 40 graden en geen wind het water van het zwembad is 30 graden dit is dus het water van de Rode Zee, om wat af te koelen pakken we maar liever even een koude douche

Morgen zijn we in Safaga Egypte.

Groeten Ria en John.