Ria in bad met een arabier. - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Ria in bad met een arabier. - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Ria in bad met een arabier.

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

09 April 2011 | Oman, Masqat

Muscat, Oman 4 april 2011.

Het Sultanaat Oman is een land in west Azië ,aan de zuidoost kust van het Arabische schier eiland.
Het grenst aan de verenigde Arabische Emiraten in het noordwesten, Saoedie –Arabië in het westen,en Jemen in het zuidwesten.
Al eeuwen lang is Oman een centrum voor handelaars in 1508 werd de belangrijkste havenstad Muscat door de Portugezen bezet en hielden er controle over .
Totdat Oman veroverd werd door de Osmanen, en 1659 deel ging uit maken van het Ottomaanse rijk.
De Nederlandse V.O.C. had tussen 1672 en 1675 een handels post in Muscat.
In 1741 werden de Osmanen verdreven door Achmed Ibn Said , een dynastie van sultans waarvan de huidige sultan nog steeds afstamt.
Er leven ongeveer 3.5 miljoen mensen in Oman, daarmee is het een van de dunst bevolkte landen van de wereld.
De huidige sultan Qabous heeft de economische situatie sterk verbeterd en ook bleef het land in vrede met alle andere landen van het Midden Oosten.
Je ziet er veel gast arbeiders vooral uit India , Bangladesh , de Filippijnen en Sri Lanka ze werken net zoals in Dubai in de dienst verlenende sector.
De meeste Europeanen vooral Britten, maar ook Nederlanders werken bij banken of hebben andere hoog gekwalificeerde functies, ondermeer in de olie industrie.
Muscat of Masqat is de hoofdstad van Oman in de stad met de voorsteden Matrah ,Ruwi ,Qurum en Seeb leven ongeveer 550 .000 mensen .
De stad ligt aan de oostkust van het land, aan de Golf van Oman de haven bestaat uit een natuurlijke baai.
We zijn van morgen al vroeg op weg gegaan met Khalfan onze taxi chauffeur, natuurlijk moesten we eerst naar de moskee Ria kreeg van Khalfan een Arabisch gewaad aan en een enorme grote hoofddoek die ze wel drie maal om haar hoofd kon doen.
Toen ik haar zo zag dacht ik gelijk wat zou Wilders daar voor rekenen?
Je kon het al aan zien komen we zijn daarna gelijk naar het paleis van de sultan gegaan ook hier net als in Brunei was hij weer niet thuis.
Toen zijn we maar naar het Hyat hotel gegaan .
Het hotel heeft een prachtig Arabisch interieur met veel marmer goud en mooie stambeelden gelukkig was er geen roltrap dus ik ben er heelhuids vanaf gekomen.
Daarna nam Khalfan ons mee naar zijn geboorte dorp dit was werkelijk of je een paar eeuwen terug in de tijd stapte.
Met veel moeite manoeuvreerde hij de auto door de smalle steegjes waarbij we ineens midden in een kudde met geiten terecht kwamen.
Hij wilde ons een bron laten zien we kwamen aan de voet van de berg waar twee huisjes stonden ze leken op een soort openbare toilet .
Vanbinnen waren ze netjes betegeld met in het midden een betegelde goot met drie trede naar beneden en daar liep het bronwater uit de bergen door.
Khalfan deed direct zijn sandalen uit en nodigde Ria ook haar schoenen uit te doen om in het bronwater te poedelen.
Tot haar schrik was dat snel stromende beekje minimaal 45 graden warm dat komt dat de bron uit de door de zon verhitte bergen die warmte afgeeft .
Er schijnt wat verderop een bron te zijn waar het water zo heet is dat je je zou verbranden.
Toen ik Ria zo zag springen met Khalfan heb ik mijn schoenen maar aan gelaten, ik heb het wel gefilmd.
Op weg terug naar Muscat vertelde Khalfan ons over zijn land waar hij trots op is , sultan Qabous doet het goed er is geen oorlog en iedereen die werkt kan het goed hebben.
Er zit gas, olie, goud, zilver en andere mineralen in de bodem.
De benzine kost hier €0.20 per liter.
Alleen je mag niet meer dan 4 vrouwen hebben ik heb toen maar tegen hem gezegd dat Ria voor 4 telde, zeker gezien de enorme hoofddoek die ze om had.
In Muscat zijn we gaan winkelen in de Souk zoiets vind je alleen maar in Arabië je ziet wel overal marktjes, maart deze smalle straatjes met al die mannen met die lange witte gewaden en die vrouwen in boerka’s of de hoofddoek zo gevouwen dat er alleen nog een smalle spleet is om door te kijken.
Het enige wat we nog miste was een vliegend tapijt, dus zijn we maar met Khalfan en zijn taxi naar de haven gegaan. Waar we wederom een ontroerend afscheid hadden.
Nu zijn we alweer op weg naar Egypte, we varen langs de kust van Somalië het rijk van de piraten, maar onze kapitein is voor geen kleintje vervaard, daar meer over in het volgende verslag.

Groetjes Ria en John.