Stille stranden - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Stille stranden - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Stille stranden

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

12 April 2011 | Egypte, Caïro

Safaga, Sokhna, Egypte10/ 11-4-2011.

De Arabische Republiek Egypte is een staat in het noord oosten van Afrika.
Het land omvat ook het schiereiland Sinaï , dat geografisch bij Azië word gerekend .
Egypte grenst in het noorden aan de Middellandse Zee , de Gaza strook en Israël in het noord oosten, de Rode Zee in het oosten ,Soedan in het zuiden en Libië in het westen,
Port Safaga is een stad in Egypte aan de kust van de Rode Zee en bevindt zich 53 km ten zuiden van Hurghada deze kleine havenstad is tevens een groeiende vakantie bestemming.
In de omgeving bevinden zich verschillende fosfaat mijnen , fosfaat is dus ook het belangrijkste export product van hier.
Safaga heeft internationale veer verbindingen met Jordanië en Saoedi- Arabië en is een belangrijk doorgangs punt voor de bedevaarders naar Mekka.
De grootste bezienswaardigheid in de omgeving is Mons Claudianus, een werkkamp en steengroeve daterend uit de Romeinse periode 2000 jaar geleden.
Romeinse gevangenen werden hier naar toe gebracht om te werken in de steengroeve de kleine cellen zijn nog steeds te zien.
Ook Sokhna aan de Golf van Suez is een opkomend toeristisch oord, er zijn zwavel bronnen, spectaculaire stranden, koraal riffen , dolfijnen, watersporten en scuba diving maken dit het mooiste ressort aan de Golf van Suez .
We zijn in beide steden naar een strand hotel gegaan in Safaga was dat Lotus Beach hotel en in Sokhna het Mövenpick hotel beide hotels hebben 5 sterren en prachtige zwembaden en privé stranden, alleen waren er praktisch geen gasten het was intriest om dit mee te maken, natuurlijk voor ons was het heerlijk rustig we hadden het hele zwembad voor ons zelf.
Maar als je dan ziet hoeveel personeel er nog rondloopt en er bijna geen gasten zijn, dan krijg ik de kriebels, dat begrijpen de Sinjoortjes het best.
Ik heb met beide managers gesproken en dit is al een paar maanden aan de gang , er schijnen verschillende negatieve reisadviezen in diverse landen te zijn uitgegeven en dat is zo funest dat ze allebei los van elkaar zeiden dat ze nog geen kwart van de normale omzet halen.
We hebben hier heerlijk buiten kunnen eten eerst een lekker visje uit de Rode Zee in Safaga en de dag erna een kreeft uit de Golf van Suez, met een heerlijke fles Egyptische sauvignon.
Daa,s paas vakaansie.
Maar we hopen toch voor de mensen hier dat het tij snel ten goede zal keren.
Zo morgen gaan we door het Suezkanaal , op naar de Middellandse Zee.

Groetjes Ria en John.

• 13 April 2011 - 07:16

Jacco En Dagmara:

13 april en varend door de golf van Suez langzaam maar dan ook heel langzaam komt europa dichterbij. Als wij het goed hebben zijn jullie nou 94 dagen op zee. Ze hebben het wel eens over een jetlag nou wij zouden wel eens willen weten hoe dat heet als je 106 dagen op zee bent geweest?

Aan alle laatste reacties op jullie reisverslagen te lezen merk je dat wij allen in een 24 uurs economie leven. Geen tijd om te schrijven etc.etc. . Het kan ook zijn dat wij allen denken; laat ze maar lekker genieten. Het zal een mix van beiden zijn.
    Geniet nog maar lekker door en bij thuiskomst staat het bakske koffie bij het Sinjoorke klaar .

Dikke kus
    Jacco, Dagmara en al die vaste gasten die het Sinjoorke nu aandoen.

• 13 April 2011 - 16:51

Geraar:

Een warme dag, veel personeel en geen gasten de voedingsbron voor een hartkwaal. Even beseffen dat dit verledentijd is. Geniet van de vrijheid.

Veel plezier deze laatste dagen.

Geraar en Nellie