De ziel van Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu De ziel van Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

De ziel van Dubai

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

06 April 2011 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dubai 2 april 2011,

Dubai is een van de Arabische Emiraten {V.A.E.} de hoofdstad is het gelijknamige Dubai.
De stad ligt aan de noordzijde van het grondgebied van het Emiraat en wordt door sneden door een kreek uit een smalle baai van de Perzische Golf.
Vroeger lagen hier aparte steden, Deira in het noord oosten, en Dubai in het zuid westen beide zijn inmiddels wijken van de stad Dubai.
De kreek werd rond 1950 uitgebaggerd en vergroot en is nu nog steeds de haven voor stukgoed met houten schepen die veelal varen op Iran.
Daarnaast varen er toeristische schepen en water taxi’s Abra’s genaamd.
In 1966 werd er voor het eerst olie gevonden, waarna in 1969 de eerste olie gewonnen wordt en geëxporteerd.
Daardoor stegen de staats inkomsten spectaculair , van af ongeveer 1990 werden de baten aangewend voor uitbreiding van de stad en een oriëntatie op andere inkomsten bronnen voor de toekomst n.l. het toerisme en het worden van een financieel wereld centrum.
Dubai is een zeer moderne stad waar men niet op een cent kijkt alle vertier naar westerse maatstaven is er mogelijk .
De ambities van Dubai lijken medio 2009 geen grenzen te kennen,tot dat in november 2009 blijkt dat de schuld aflossing van Dubai World { het semi staatsgrond en ontwikkelbedrijf van het Emiraat} over een geleend bedrag van 59 miljard euro voorlopig niet meer afgelost kan worden .
Dankzij een financiële nood injectie van het naburige emiraat Abu Dhabi van 10 miljard komt er respijt.
Bovendien waren de vastgoed prijzen van woningen en kantoren mede door de algemene economische crises al bijna gehalveerd waardoor vele nog niet gestarte projecten zijn afgelast .
De gebouwen die al in aanbouw waren worden echter afgebouwd evenals de 2 metro lijnen.
Schattingen geven aan dat de olie over 15 jaar op is in Dubai.
Dat is een van de redenen waarom er zoveel reusachtige bouw projecten gestart worden zo zijn de bewoners niet alleen afhankelijk van olie en hopen ze rijk te blijven als de olie op is.
Tegenwoordig wordt nog maar 5% van het geld in Dubai verdiend aan olie in de toeristen industrie wordt veel geïnvesteerd.
Er zijn verschillende kunstmatige palmeilanden aan gelegd voor de kust Palm Jumeirah is bijna vol gebouwd hierop staat het enorme hotel Atlantis op de kop van de ring van het eiland er is tevens een enorm waterpark van 160 duizend vierkante meters aan het begin van het eiland.
Naast het palm eiland aan de kust vindt je Marina Bay dat is een jacht haven die is omringd met de wolken krabbers van de meest befaamde hotels van de wereld, zoals , Metropolitain, Royal Meridiën, Ritz Carlton, Oasis Beach , Hilton met daarnaast allerlei andere wolken krabbers.
Daarna zijn we naar het 7 sterren hotel Burj al Arab gegaan het is gebouwd ook weer op een kunstmatig eiland en is 321 meter hoog.
Zonder te reserveren kom je er niet binnen dat wisten we dus we hadden gereserveerd voor een high tea.
Dit hotel slaat voor mij alles er staan een aantal witte Rolls ,Hummers en Bently”s als taxi er is op de top van het hotel een platform gemaakt waar de gasten met een witte helikopter kunnen landen als ze worden opgehaald van het vliegveld.
Het interieur is zo overweldigend mooi dat ik al filmend op de roltrap niet het einde zag van de trap en bijna mijn nek brak.
Vanaf het restaurant boven heb je een prachtig uitzicht op een kunstmatige eilanden groep die de wereld voorstelt daar is nog niet op gebouwd en er zijn nog eilandjes te koop.
We hebben genoten van de hoogste higt tea die we ooit op het hoogste gastronomische niveau hebben geserveerd gekregen.
Wat duidelijk is hier in Dubai alles moet het grootste zijn behalve de hoogste wolken krabber heeft Dubai ook de grootste golfbaan te wereld de grootste fontein het grootste thema park het grootste winkel centrum {Dubai Mall} met daarin het grootste aquarium ter wereld, de grootste overdekte ski hal 400 meter en midden in de woestijn met verschillen pistes ook voor snowborden.
In de maanden juli en augustus word het tussen de 45 en 50 graden zelfs de bushokjes zijn van airco voorzien.
Onze laatste dag hier zijn we naar de top van hoogste gebouw ter wereld gegaan de Burj Khalifa hoogte 828 meter , het gebouw heeft ook weer de snelste liften ter wereld 64.8 km per uur en het zijn ook de hoogste liftinstallaties ter wereld 2 liften met een capaciteit van 21 personen per lift.
Op de 124 ste verdieping hadden wij een prachtig uitzicht over de stad en dan zie je pas goed dat alles gewoon midden in de woestijn ligt.
Alles is kunstmatig de gras en bloemen perken worden dagelijks besproeid je ziet duidelijk de twee plaatsen waar de hoogbouw zich heeft geconcentreerd bij Marina Bay Palmeiland en rond de Burj Khalifa/Bussiness Bay .
Het zijn allemaal replica’s uit de hele wereld die extra groot gemaakt zijn, het kleine beetje ziel wat Dubai heeft vindt je bij de oude stad aan de kreek, waar de houten schepen nog liggen gevuld met specerijen en de oude huizen met de spannende steegjes waar beslist geen Hummer door kan.
En de rest van de stad zie ik als een pretpark voor de rijkste mensen op aarde, zij acteren daar en de rest van de wereld komt er met bussen schepen en vliegtuigen naar toe om te kijken .
Toen we van de Burj Khalifa terug naar de Balmoral reden bedacht ik dat het nog wel een tijdje zal duren dat het moderne Dubai ook een ziel zal krijgen zoals hun voor vaderen er als vissers en parel duikers jaren aan hebben gewerkt om hun cultuur op de wereld te zetten.
En toen we de haven poorten zagen met goud beslagen zongen we samen Poen Poen Poen wat je met poen toch allemaal kan doen.
Zo nu zijn we alweer op weg naar Muscat in Oman.
Groetjes van Ria en John.

• 06 April 2011 - 19:29

Suzy En Hans :

Hallo lieve Ria en John,
    Nou dat is weer even geleden he, sorry maar hebben het druk met een en ander gehad incl. ons feestje in mei, waarvoor jullie bij thuis komst een uitnodiging in de bus vinden (of jullie niet genoeg hebben gefeest). Wat zijn het toch weer enorme verschillen die jullie tegen komen, duizeld het nog niet in jullie hoofd!!! Jullie mailde eerder dat de tegenstelingen in Azie groot waren tussen arm en rijk, maar in vergelijking met Dubai verbleekt volgens mij de hele wereld. Veel mensen hebben dat liedje van jullie ook gezongen toen zij in Dubai investeerde om er in de eerste instantie wat mee te verdienen en het er vervolgens zo uit te laten zien, maar vele hebben daar heel veeeeel geld verloren (de ene z`n dood is de ander z`n brood) klopt dus echt. Hier is het meer klater goud, de rente gaat eindelijk wat omhoog maar de koopkracht daalt, dus per saldo houden we net genoeg over om in Burj Al Sinjoor te eten. Genieten jullie nog maar, dikke kus van ons