Goud Goud en nog eens Goud - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Goud Goud en nog eens Goud - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Goud Goud en nog eens Goud

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

16 Maart 2011 | Brunei, Bandar Seri Begawan

Brunei, 13 maart 2011.

Brunei , officieel het sultanaat van Brunei, in het Maleis Negara Brunei Darus Salam , is een land in zuidoost Azië. Het ligt op het eiland Borneo aan de zuid Chinese zee en wordt verder omringd door Maleisië.
Brunei bestaat uit twee delen beide aan de baai van Brunei gelegen, maar niet verbonden met elkaar. Van de bevolking leeft 97% in het westelijk deel dat verreweg het grootste is.
Ongeveer 10.000 inwoners leven in het bergachtige oostelijke deel in de provincie Temburang.
De belangrijkste steden zijn de hoofdstad Bandar Seri Begawan de haven steden Kuala Belait en Muara en de olie stad Seria.
In Seria wonen veel Britten en Nederlanders die daar ter plaatse voor de lokale olie maatschappijen werken.
De productie van olie en gas is goed voor bijna de helft van het B.N.P. Daarnaast is er kleding industrie. De gezondheidzorg is gratis, en rijst en woningen worden gesubsidieerd op arbeidsloon of op producten wordt geen belasting geheven en men betaald ook geen inkomsten belasting.
De sultan van Brunei Hassanal Bolkiah is een van de rijkste mensen ter wereld hij is staatshoofd en tevens regeringsleider {eerste minister}.
Hij wordt bijgestaan door advies raden en ministers, er is geen gekozen wetgevende macht.
De Premier wordt door de sultan aangewezen, momenteel oefent hij die functie dus zelf uit.
Bandar Seri Begawan is een moderne Aziatische stad met brede avenue ’s met hoge gebouwen en midden door de stad loopt de Brunei rivier die uitmondt in de baai van Brunei.
Langs beide oevers vind je hele wijken van paal woningen die dus in het water staan , dat is leuk om door te lopen want je loop dan gewoon over steigers i.p.v. op straat ze noemen het dan ook water village.
Er is een enorm geconditioneerd shopping center, een hele grote moskee het schijnt een van de grootste moskeeën van Azië te zijn de sultan Omar Ali Saifuddin moskee .
Er is een museum de Royal Regalia Building helemaal gewijd aan deze sultan, we hebben nog nooit zoveel goud bij elkaar gezien, ook de koepels van de moskee waren bedekt met bladgoud.
We mochten niet de moskee in , ook het paleis van de sultan was voor ons op slot.
Alcohol is niet te koop in winkels cafe’s of restaurants dit uit religieuze over wegingen .
Ook zijn er geen discotheken of nachtclubs.
Nadat we bij de sultan voor een gesloten deur hadden gestaan, we de moskee niet in mochten en ons vergaapt hadden aan de pracht en praal in het museum van de sultan zijn we maar met bus 39 weer terug naar Muara gegaan naar onze vertrouwde Balmoral, waar we op het dek een pint dronken en droomden van een Bolleke de Koninck.
Terwijl de kapitein koers zette naar Bankok in Thailand

Groetjes Ria en John.