Walking in the rain - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Walking in the rain - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Walking in the rain

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

15 Maart 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Kota Kinabalu, Borneo 12 maart 2011

Borneo is een eiland in zuid- oost Azië met een oppervlakte van ongeveer 744.108 vierkante kilometer, het is op twee na het grootste eiland van de wereld alleen Groenland en Nieuw Guinea zijn groter. Drie nationale staten hebben er grondgebied: Indonesië , Maleisië en Brunei de grootste oppervlakte in het noorden van het eiland behoord tot Maleisië.
Het noordoostelijke deel heet Sabah en het noordwestelijke deel heet Sarawak . en gezamenlijk worden ze ook wel Maleisisch Borneo genoemd .
Ooit was Borneo geheel bedekt met tropisch regenwoud maar sinds de jaren zestig is er in een ongekend tempo gekapt zodat van af 1980 80% van het primaire woud in Borneo verdwenen is .
Het eiland heeft een tropisch klimaat Borneo kent geen seizoenen en heeft zeer veel regenval verspreid over het hele jaar.
Hoewel Borneo een officieel nat en droog seizoen kent regent het gewoon het hele jaar door.
Nou dat hebben we gemerkt, toen we in Kota Kinabalu aan kwamen regende het en toen we haven weer uitvoeren regende het nog.
Kota Kinabalu is de hoofdstad van Sabah een van de staten van Maleisië, er wonen ongeveer 400.000 Maleiers . Het zijn weer heel vriendelijke mensen we hebben vanmiddag een rond wandeling door de stad gemaakt maar daar kwamen we snel van terug.
Bij ons thuis kun je de douche uit zetten maar hier als je er alleen maar aan dacht ging die nog meer regen geven.
Toen we eindelijk een overdekt winkelcentrum hadden gevonden klaarde Ria haar gezicht ineens helemaal op, maar dat was maar van korte duur want er paste haar letterlijk niets.
De verkoopsters zeiden giechelend dat ze geen kleding maat in huis hadden voor zulke reuzinnen.
En toen zei Ria zullen we maar terug naar het schip gaan want zo vind ik er niets aan. Ik zei o k en dacht dat is nog eens gezellig winkelen ouwe jongen.

Nu op naar Brunei met hopelijk beter weer,

Groetjes Ria en John.

• 15 Maart 2011 - 09:08

Suzy En Hans:

Hallo lieve vrienden,

Wat zijn we blij dat jullie schijnbaar niets of weinig last van de tsunami van Japan hebben gehad, dat blijkt in ieder geval niet uit jullie verslag. `t Ja de regen, ontvlucht je ons regenkikkerlandje kom je in een tropischedouche terecht. Maar wel een heel mooie badkamer. Nu gaan jullie op naar Brunei bij de Sultan op bezoek, lijk ons ook niet verkeerd.
    Hier is de carnaval weer voorbij en is iedereen aan het vasten (in `t bijzonder mijn Hans, uhm). Bij ons is het voor de tijd van het jaar best lekker weer, we hebben al op een terrasje gezeten. Verder rommelen we maar wat aan en wanen we ons af en toe door jullie verslag ook in tropische sferen, (voor niks). En lieve Ria, vervelend dat je daar niets past, maar troost je ik heb dat zelfs hier regelmatig.
    Geniet maar weer verder en doe Ad en Wijnand de groetjes van ons.

Dikke kus,

Suzy en Hans

• 15 Maart 2011 - 10:54

P.looman:

ja,ja dat is inderdaad lekker winkelen ,""ouwe""!!!Zal wilma eens wat groeihormonen geven.Nog vele fijne dagen,peter.

• 15 Maart 2011 - 17:03

Isola,:

hallo hallo,

Ik heb jullie reisverslagen gelezen en heb wel in de gaten dat jullie het geweldig naar jullie zin hebben.
    Hopelijk komt voor Paul en mij ook ooit nog eens de tijd om zo'n mooie reis te maken, Geniet nog maar met volle teugen.
    Veel liefs Isola.