Bitun vanuit Maleisië - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Bitun vanuit Maleisië - Reisverslag uit Bitung, Indonesië van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Bitun vanuit Maleisië

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

12 Maart 2011 | Indonesië, Bitung

10 maart 2011 Bitung Sulawesi

Celebes of officieel Sulawesi is een van de grotere eilanden van Indonesië. Er zijn ongeveer 15 miljoen inwoners in tegen stelling tot de rest van Indonesië zijn hier de christelijke met 60 % in de meerderheid van andere godsdiensten in andere delen van dit land hebben de moslims de overhand.

Met een paar dagen varen beland je in een totaal andere wereld. Zoals we Nieuw Zeeland en Australië al beschreven hebben als goed georganiseerd schoon en met correcte grens bewaking Daar vind je hier helemaal niets meer van terug.
Bitung is een maiden port wat betekend dat er nog nooit een schip van de Olsen Line deze haven heeft aangedaan .En dat was duidelijk te merken.

Bitung is de belangrijkste haven van de regio de stad telt 115.000 inwoners .
Toen we van boord gingen passeerden we een leger van douane ambtenaren maar we werden alleen vriendelijk toe geknikt en hoefde geen enkele legitimatie te tonen.
In het stadje zelf was het voor ons een stap terug in de tijd natuurlijk er is tv en ze rijden veel op brommers en auto’s maar voor de rest lijkt het wel of de tijd hier meer dan honderd jaar stil gestaan heeft.

De mensen zijn heel vriendelijk iedereen lacht je toe en zeg je gedag, een vader moeder en een kind samen op een brommer stappen spontaan af en willen met je op de foto. Vooral die lange blonde Ria was daar een bezienswaardigheid, iedereen wilde met haar op de foto.

We passeerden een school , de onderwijzer vroeg of we wilden filmen, we gingen op de speelplaats en werden ineens omringd met wel honderd kindjes allemaal netje in uniform lachend zwaaiend en zingend werden we verwelkomt dit was een hart verwarmende ervaring.

Maar de andere kant als je door de krotten wijken liep moest je uitkijken dat je niet in een open riool stapte . Ik ben in restaurantjes gaan kijken met open keuken waarvan ik zeker weet als we daar een glas water gedronken zouden hebben dat dan de wereldreis afgelopen zou zijn.
Iets verderop zat een jonge man vlak bij een vuilnis belt in een klein teiltje de was te doen en voor zijn krotje had hij een paar lange waslijnen gespannen en dat was dan zijn wasserij bedrijf. Zijn buurman had een heleboel kratten met cola liter flessen gevuld met ik dacht limonade maar het bleek dat er bromfiets benzine in zat die hij per liter verkocht.

In veel van de kleding winkels werd 2de hands kleding aangeboden er hing zelfs een gewatteerd ski jack tussen terwijl Ria hier liep met een parasol tegen de zon dat jack zal er nog wel een tijdje hangen dacht ik.

Sulawesie is weer een wereld les voor ons geweest. De mensen hier hebben materieel gezien niet veel , maar ze stralen geluk en liefde uit en alle deuren van de met golfplaten bedekte huisjes staan allemaal gastvrij open .
En als we dan langs de strakke marmeren gevel van de bank lopen weet ik alweer waar het naartoe gaat.
We nemen Bitung in ons hart mee .
Nu op naar Borneo Maleisië.

Groetjes Ria en John.

P S: twee dagen geen internet gehad zijn nu in een regenachtig Borneo.