Tuk Tuk met en zonder wind - Reisverslag uit New Delhi, India van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Tuk Tuk met en zonder wind - Reisverslag uit New Delhi, India van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Tuk Tuk met en zonder wind

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

30 Maart 2011 | India, New Delhi

Cochin,India 27-3-2011,

Cochin is de op een na grootste stad in de Indiase deelstaat Kerala.
De stad is gelegen in het district Ernakulam en heeft ongeveer 600.000 inwoners.
Cochin is een belangrijke haven stad en is al eeuwen lang het centrum van handel in specerijen goud textiel vis en de bekende Chinese visnetten worden hier verhandeld en verscheept.
De stad is aantrekkelijk voor toeristen en bedrijven actief in de I.T. de natuurlijke haven biedt toegang tot de backwaters van Kerala.
In 1663 veroverden de Nederlanders de stad Cochin uit handen van de Portugezen .
In 1795 trok de V.O.C. zich terug uit Cochin waarna in 1814 het gebied in handen van de Britten kwam.
De Nederlandse begraafplaats in Cochin is een van de oudste Europese begraafplaatsen in India.
Het oudste graf van Vera van Heiningen werd in 1664 gedolven.
We zijn van morgen met de tuk tuk opstap gegaan , met Taha als onze chauffeur .
Ook hier zie je weer de enorme kloof tussen arm en rijk, vooral in de oude stad zie je nog gewoon middeleeuwse taferelen , de slager heeft zijn onderkomen in een hok met een golfplaten dak koelruimte is er niet dus het vlees hangt zo buiten in een temperatuur van 40 graden {koorts}
Zijn hakblok is een op werk hoogte afgezaagde boomstam.
Idem de poelier die snijdt voor je ogen een kip z’n strot door en doet hem in een oude krant maar wel eerst afreken.
Langs de rivier hebben vissers enorme schep netten aan hefbomen met grote keien aan trossen die dienen als ballast .
De vissers klagen allemaal over de vervuiling van rivier door de landbouw en de industrie.
Toen we in het museum waren dit was het vroegere paleis van de Raja’s dat gebouwd is door de Nederlanders die dat bij hun aftocht hadden geschonken aan de Raja {koning} van Cochin .
Ik keek naar een oude bouwtekening van een zijgevel met poorten getekend in 1760 door D.Zijnen.
Hierbij moest ik wel even slikken dat mijn moeders dus ook mijn voorvaderen hier aan het werk zijn geweest , als Pieter Zijnen mijn neef dit nog had mee kunnen maken was hij apen trots geweest.
We zijn in verschillende kruiden winkels geweest en ook de Indiase zijden is een verhaal apart,
Vooral als je al die mooie dames met die exotisch gekleurde sari’s voorbij ziet lopen.
Het was hier bloedheet en ook een enorme hoge vochtigheid graad.
Als je een keer diep adem haalde moest je gelijk plassen .
Maar als de tuk tuk reed hadden we een lekker windje.
Het afscheid met Taha was weer hard verwarmend we hebben weer mogen genieten met al die mooie en lieve mensen hier in Cochin.
Door verschillende omstandigheden moeten we Goa overslaan en varen we morgen gelijk door naar het volgende avontuur in Mumbai.

Groeten Ria en John.