Singapore de stad van de overtreffende trap - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Singapore de stad van de overtreffende trap - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Singapore de stad van de overtreffende trap

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

24 Maart 2011 | Singapore, Singapore

Singapore 21 maart 2011,

Republiek Singapore is het kleinste land van Zuidoost Azië met 683 km\2 is het net iets groter dan de Nederlandse Noord Oost polder .
Het land beslaat een groep eilanden die van Indonesië wordt gescheiden door de straat van Singapore en van Maleisië door de straat van Jahore.
Beide zee engten zijn zeer nauw.
Het hoofd eiland Singapore is met het vaste land verbonden door een dam in het noorden en door een brug in het noord westen.
Er vindt veel land aanwinning plaats om de mensen te kunnen huisvesten, en nieuwe bedrijven terreinen te kunnen aanleggen.
Singapore telt ongeveer 5 miljoen inwoners de bevolking groeit met gemiddeld 1,7% per jaar.
Het land kent een veelheid aan godsdiensten: Boeddhisme 42,5% Islam 14,3% Taoïsme 8,5% Hindoeïsme 4% overig 0,7% geen religie 14,8%.
Singapore is een parlementaire republiek , maar in de praktijk wordt de politiek gedomineerd door de Peoples Action Party { P.A.P.} .
De staats vorm heeft volgens buiten staanders meer het karakter van autoritarisme dan van democratie .
In tegenstelling tot de meeste autoritaire regimes heeft Singapore een succes volle corruptie arme en transparante markt economie .
Dat is ook duidelijk te merken het is hier een 24 uur economie , waar je ook kijkt overal wordt gebouwd en er staat al zoveel .
Het is een stad met een mega uitstraling de ene shopping mall is nog mooier dan de volgende met iedere keer weer de meest extra vagante bouwwerken alle top merken van de wereld zijn hier aanwezig of je nou komt in de chique Orchard road , Marina Bay , Shenton way, en Raffles place ze zijn er.
Er is tussen de oude gebouwen een woud van wolken krabbers gebouwd waar tussen ook veel groen is gebleven .
De meest exclusieve woontorens met appartementen van af 2 miljoen dollar .
En alles loop hier op rolletjes geen troep op straat en iedereen houdt zich aan de maximum snelheid , gooi je hier een peuk op straat dan wordt je bij de kraag gegrepen en moet je een aantal uren de straat vegen met een T-shirt aan waarop staat ik ben een vervuiler .
Met al die verschillende godsdiensten leeft alles hier probleemloos naast elkaar en iedereen weet dat er gewerkt moet worden voor de kost zoals onze taxi chauffeur van 66 jaar zei dat hij happy was in Singapore.
We hebben hier genoten van de heerlijkste gerechten die heel Azië te bieden heeft, dit op de leukste plaatsen met de meest ingenieuze en trendy interieurs .
Zo is er een hotel bestaande uit 3 torens van ongeveer 70 verdiepingen met daar bovenop een schip gebouwd met daarin een tuin met restaurants en bars zodat je over de hele stad uitkijkt als je daar zit te eten of te drinken.
Singapore is voor mij de stad van de overtreffende trap, het zou niet verkeerd zijn als al onze Nederlandse bestuurders is een work shop hier zouden krijgen, zodat ze zien dat de wetten die hier worden gemaakt ook worden gehandhaafd , en dat met zoveel verschillende religies bij elkaar iedereen zonder problemen naast elkaar leeft .

We verlaten nu Singapore met een onvergetelijke positieve ervaring mee in onze rugzak.
Op naar Phuket , Thailand.

Groetjes Ria en John.