Tusse de sawa en de vissers bootjes - Reisverslag uit Kuantan, Maleisië van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu Tusse de sawa en de vissers bootjes - Reisverslag uit Kuantan, Maleisië van Ria en John Grijspeere - WaarBenJij.nu

Tusse de sawa en de vissers bootjes

Door: John en Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria en John

23 Maart 2011 | Maleisië, Kuantan

19 maart ’11, Kuantan, Maleisië,

Maleisië is een land in het zuidoosten van Azië het bestaat uit twee afzonderlijke delen die gescheiden worden door de Zuid Chinese zee .
Het schiereiland Malakka ontwikkelde zich als een voornaam zuidoost Aziatisch handels centrum, toen de handel tussen China en India door de drukke straat van Malakka toenam.
De Islam arriveerde in de 14de eeuw , gevolgd door Europese handelslieden inde 16de eeuw,waar naar de Portugezen ,Nederlanders en Britten achtereen volgend de staat Malakka domineerde.
Na de Japanse bezetting tijdens de tweede wereld oorlog groeide het streven naar onafhankelijkheid onder het volk .
Het schiereiland werd in 1957 onafhankelijk onder de naam federatie van Malaya waarvan de haven van Singapore geen deel uit maakte .
Op 16 september 1963 werd een nieuwe federatie opgericht onder de naam Maleisië , het meren deel van de bevolking behoord tot de Islam .
De federatie van Maleisië is een constitutionele monarchie .
Officieel staat de hoogste regeerder die koning wordt genoemd aan het hoofd hiervan .
De Koningen worden gekozen voor termijnen van 5 jaar, uit de negen sultans van de staten van het schiereiland .
Kuantan is de hoofdstad van Pahang de grootste staat van het vaste land van Maleisië , er wonen ongeveer 500.000 mensen , het is een stad met weinig uitgaansleven er zijn veel kleine restaurantjes die wij beschouwen als marktkraam met uitbouw .
We hebben heerlijk vis gegeten die je zelf uit kunt kiezen uit verschillende aquaria .
De vissers hier hebben op dit moment een groot probleem door de Japanse tsunami is er bijna geen vis meer en er zijn veel dorpen waar de mensen van de visvangst leven.
Verder vindt alle handel net zoals bij de restaurantjes als kraampjes op straat plaats, het was een trip met weinig verrassingen het lijkt veel op de voorgaande bestemmingen, zoals Indonesië en Borneo.
Het is hier altijd warm met een temperatuur tussen de 27 en 34 graden met een heel hoge vochtigheidsgraad van daar dat we wel hebben kunnen genieten van de mooie groene natuur .
Maar het was wel weer zweten geblazen, ik mis m’n zweetbandje .
We gaan nu op weg naar Singapore, daar zal wel wat meer te beleven zijn.

Groetjes Ria en John.

17 maart ’11 Sihanouk Ville Cambodja.

Cambodja officieel het koninkrijk Cambodja ligt in zuid oost Azië .
Het grenst aan Laos, Thailand en aan de golf van Thailand en de zuid Chinese zee.
Tijdens de Vietnam oorlog werd Cambodja zwaar gebombardeerd door Amerikaanse B 52 bommenwerpers die de Vietcong en de Ho Chi Minh route als doel hadden .
Cambodja was na Laos het zwaarst gebombardeerde land in zuid oost Azië,er vielen naar schatting 600.000 burger slachtoffers.In 1970 vielen Amerikaanse en zuid Vietnamese troepen Cambodja binnen om de aldaar gelegerde Vietcong troepen aan te vallen . In 1975 wierp de Rode Khmer de regering van Lan Nol omver en kwam aan het bewind.
Het werd een waar schrik bewind ze vermoorden tussen de 1.5 en 2.5 miljoen mensen dit was ongeveer 25% van de Cambodjaanse bevolking .
Cambodja heeft een tropisch moesson klimaat het is een zeer arm land en de economie draait slecht door de vele oorlogen .
Er heerst ook veel corruptie, zo steekt een kring rond de corrupte regering miljoenen opbrengst uit de massale hout kap in eigen zak . Cambodjanen die daar tegen in opstand komen riskeren hun leven, dus het is strugle for live hier in Cambodja.
Dat was ook duidelijk te merken toen we eenmaal voet aan wal hadden gezet werden we bedolven door horde smekende Cambodjanen die ons hun diensten aanboden variërend van tuk tuk, taxi,bus,massage, boot naar eiland etc. etc.
Uit die horde hebben we James gekozen die ons verder de hele dag in zijn Toyota Camra rond heeft gereden .
Eerst hebben we tempels bezocht , we hebben samen met mamma San van de tempel op een krokodillenbankje gezeten en we kregen een rood armbandje om waarbij ze ons tevens een lang en gelukkig leven garandeerde.
Terwijl ze dat zei keek ze regelmatig naar het schoteltje waar de dollars op gelegd moesten worden.
Daarna zijn we naar het Nationale Park gegaan waar we mochten rondlopen voor 20 dollar per uur p.p. dat vonden we niet zo’n goed idee i.p.v. zijn we toen met James naar de apen gegaan dat was best gezellig. Ria voerde een moeder aap met baby onder haar buik ze gaf haar een paar nootjes uit de hand maar die slimme moeder pikte het volle bakje uit haar andere hand.
Daarna hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van een vriend van James, we hebben met z’n drieën gegeten en gedronken voor 12 dollar.
Er zijn hier prachtige stranden met gezellige restaurantjes ze doen er alles aan om het toerisme meer op gang te krijgen.
Alles is hier nog mogelijk er zijn al een paar grote ressorts langs de kust gebouwd alleen de infra structuur is nog slecht en de enorme armoede die je om je heen ziet geeft niet echt een vakantie gevoel.
Maar het zijn verder ontzettend hartelijke en lieve mensen.
Toen James ons bij het schip afzette leek het net een afscheid van vrienden die elkaar al jaren kenden.
Een pracht land een pracht volk we hopen dat ze de Cambodjanen de rest van hun leven met rust laten.

Nu op weg naar Maleisië, Kuantan.

Groetjes Ria en John.